Thursday, September 30, 2010

nota cinta

kiniku sedari kesunyian tanpamu..
haruskah ini berakhir
ku perlukan dirimu

pulanglah sayangku
pulangkanlah diriku
tiada makna hidupku tanpamu

di manakah diriku di hatimu
ku mahu seperti dahulu

kau lupakan diriku
kian lama ku mencuba untuk bahagiakan dirimu
untuk suluh hidupku

dan kau hancurkan harapanku
dan engkau relakan hatiku
lupakan diriku
kau bukan yang dulu
selamat tinggal sayangku...

ADA KALA KITA PERLU BERPATAH BALIK
DI MANA IANYA BERMULA
MELIHAT BAGAIMANA IA BOLEH DISEMARAKKAN
KERANA SETIAP PELUANG MEMBERIKAN KEMUNGKINAN
NAMUN KADANG2 IA MEMERLUKAN LEBIH DARIPADA ITU...

Thursday, September 23, 2010

Air tangan orang tak solat...

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.


Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam."


Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.


Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.


Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.


Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.


Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ' kan ? Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.


Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as.


Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu" Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.


Selamat hari raya aidilfitri..


Mohon kemaafan klau ada tersilap pape..=)

yang baik semua drpdNYA dan kekurangan drpd diri sy yg hina ini...

Wallahua'lam

Babi berbulu? MasyaAllah!

HATI - HATI, INGAT BULU KAMBING, TAPI BULU BABI RUPANYA


Keliru nih.. kalau ada produk bulu babi gini, macamana nak tahu? JAKIM kena keluarkan garis panduan cepat.

Babi Mangalitsa yang aslinya berasal dari Austria dan Hungaria













MASYALLAH...!!!!! MAKIN MENJADI2 ORG YAHUDI HENDAK MENGHANCURKAN UMAT

ISLAM.SUDAH MASANYA KITA MEMPERTAHANKAN MARUAH UMAT ISLAM,TAK GUNA

HANYA BERHARAP PD PIHAK BERKUASA SAJA.!!!! MARI SEMUA UMAT ISLAM KITA SAMA2

MEMPERTAHANKAN MARUAH & KESUCIAN AGAMA ISLAM.ALLAHHUAKBAR...

ALLAHHUAKBAR.....!!!!

JAKIM, mainkan peranan.. Jangan tunggu hasil produk haiwan ini sampai ke dalam

rumah umat Islam di Malaysia.

Lebih teruk lagi kalau hasil bulu haiwan ini dibuat sejadah

hamparan masjid, kopiah, permaidani dan produk untuk

kegunaan muslim.

Ingatlah, agenda kafir untuk mempersendakan kesucian agama Islam takkan berhenti

selagi kita tidak menuruti jalan mereka. Umat islam, berhati-hati..